ARTIGOS
PSICOPEDAGOGIA
QUERER - PODER - DEBER
QUERER - PODER - DEVER
WANT - POWER - DUTY
(Prof. Pr. Jairo Goncalves) – BH/26/Agosto/2021.
“Quero, mas, não Posso”. “Posso, mas, não Devo”. “Posso não...”. “Posso todas as coisas em Cristo que me fortalece” (Fil. 4:13).
No primeiro dia de Aula, quando lecionava “Psicologia da Aprendizagem” na PUC/Minas/BH (Cursos de Psicologia, Filosofia, Pedagogia, Ciências Biológicas, Enfermagem, Matemática, História, Geografia, Línguas - 1973-1999) escrevia, lentamente, bem no centro do ‘quadro de giz’: NÃO POSSO. E perguntava aos alunos se havia algo errado na declaração. Todos respondiam: “É o NÃO”. Ante meu silêncio, raríssimos alunos questionavam: “Na Vida há muitos Não”. Voltava a perguntar: “Então, o que podemos e devemos corrigir”? - Silêncio geral. Para surpresa de todos, eu apagava o “Não” e o reescrevia depois de “Posso”. Ficava assim: “POSSO NÃO”. Surpresa geral. Momento propício para refletir que a ‘proibição libertadora’ (“Posso não fazer”) vem da autodisciplina interior de quem foi formado e educado pelo correto e preventivo método de “Aprendizagem Construtivista-Interacionista” (Ref. Sal 51:5; Sal 8:2; Prov 22:6).
Conforme as teorias ‘Construtivistas’, o Saber (Sabor) nasce da Ação livre e consciente do ‘Sujeito-Aprendiz’ sobre o ‘Objeto do Conhecimento’ e não o contrário, como prescrevem as Teorias Condutivistas do Behaviorismo, ainda vigentes nos Lares e Escolas, lamentavelmente.
Nota: Mais informações e explicações estão no Livro-manual: “Psicopedagogia Divina Construtivista - Educação Integral Geratriz” e em vários artigos (escritos em 3 idiomas – Secções: “Biologia” e “Psicopedagogia”), publicados e oferecidos gratuitamente no WebSite: <https://www.jairogenoma.com.br>. Artigos complementares: “Ensino e Aprendizagem – Equívocos e Acertos”; “Aprendizagem – Condicionamento e Construtivismo”; etc.
(Prof. Pr. Jairo Goncalves) – BH/August, 26/2021.
“I want to, but I can't”. “I can, but I must not”. "I can not...". “I can do all things through Christ who strengthens me” (Phil. 4:13).
On the first day of class, when I was teaching "Psychology of Learning" at PUC/Minas/BH (Courses in Psychology, Philosophy, Pedagogy, Biological Sciences, Nursing, Mathematics, History, Geography, Languages - 1973-1999) I wrote, slowly, well in the center of the 'chalkboard': I CAN NOT. And he asked the students if there was anything wrong with the statement. Everyone answered: “It's the NO”. In front of my silence, very few students questioned: “In Life there are many No”. He kept asking, “So what can and should we correct”? - General silence. To everyone's surprise, I erased the “No” and rewrote it after “I can”. It was like this: “I CAN NOT”. General surprise. A favorable moment to reflect that the 'liberating prohibition' (“I can not do it”) comes from the inner self-discipline of those who were trained and educated by the correct and preventive method of “Constructivist-Interactionist Learning” (Ref. Ps 51:5; Ps 8:2; Prov 22:6).
According to the 'Constructivist' theories, the Knowledge (Taste) is born from the free and conscious Action of the 'Subject-Learner' on the 'Object of Knowledge' and not the opposite, as prescribed by the Conductivist Theories of Behaviorism, still in force in Homes and Schools , regrettably.
Note: More information and explanations are in the Manual-book: “Divine Constructivist Psychopedagogy - Geratriz Integral Education” and in several articles (written in 3 languages – Sections: “Biology” and “Psicopedagogia”), published and offered free on the WebSite: <https://www.jairogenoma.com.br>. Complementary articles: “Teaching and Learning – Mistakes and Successes”; “Learning – Conditioning and Constructivism”; etc.
(Prof. Pr. Jairo Goncalves) - BH/24/Agosto/2021.
“Quiero, pero no Puedo”. “Puedo, pero no Debo”. "Puedo no ...". “Todo lo puedo en Cristo que me fortalece” (Fil. 4:13).
En el primero día de clases (cuando estaba enseñando “Psicología del Aprendizaje” en la PUC/Minas/BH en los cursos de Psicología, Filosofía, Pedagogía, Ciencias Biológicas, Enfermería, Matemática, Historia, Geografía, Idiomas - 1973-1999) I escribió (lentamente) en el centro del marco de tiza: NO PUEDO. Y pregunté a los estudiantes si había algo malo en la declaración. Todos respondieron: “Es el NO”. Frente a mi silencio, muy pocos alumnos cuestionaron: “En la vida hay muchos No”. Pregunté de nuevo: "Entonces, ¿qué podemos y debemos corregir"?. Silencio general. Luego, para sorpresa de todos, borré el "No" y lo reescribí después de "Puedo": "PUEDO NO". Surpresa general. Un momento propicio para reflexionar que la 'prohibición liberadora' (“Puedo no hacer”) proviene de la autodisciplina interior de quienes fueron formados y educados por el método preventivo del “Aprendizaje Constructivista-Interaccionista” (Ref. Bíblica: Sal 51:5; Sal 8:2; Prov 22:6).
Según las teorías 'Constructivistas', el Conocimiento nace de la acción libre y consciente del 'sujeto-aprendiz' sobre el 'objeto del conocimiento' y no al contrario, tal como declaran las teorías conductivistas, en vigor en Hogares y Escuelas, lamentablemente.
Nota: Más información y explicaciones se encuentran en el Libro-Manual: “Psicopedagogía Divina Constructivista - Educación Integral Geratriz” y en varios artículos (escritos en 3 idiomas - Secciones: “Biología” y “Psicopedagogia”), publicados y ofrecidos gratuitamente en el Websitio: <https://www.jairogenoma.com.br>. Artículos complementarios: “Enseñanza y Aprendizaje - Errores y Aciertos”; “Aprendizaje - Condicionamiento y Constructivismo”; etc.